Symfonie van het Lichaam

De crowdfunding campagne is geslaagd! Voor meer informatie zie de campagne pagina.

poster-final_WEB

Film poster Symfonie van het Lichaam — Design: Studio THO

Film poster Symfonie van het Lichaam — Design: Studio THO

Rotterdam Centraal hoofdrol in dansfilm

Hoe maak je als mens contact met de gebouwde omgeving? Filmmaker Monica Ruiz onderzoekt in de korte film ‘Symfonie van het Lichaam’ de grens tussen ratio en gevoel met station Rotterdam Centraal in de hoofdrol. Twee vooraanstaande Spaanse artiesten interpreteren hun contact met de ruimte in dans en muziek. Vrijdag 14 juni gaat de film in première in het charismatische POST gebouw. Een feestelijk evenement in het kader van Rotterdam Architectuur Maand, aangekleed met een gesprek met onder meer Jan Benthem en een live performance van de artiesten uit de film.

Hoe maak je als mens contact met de gebouwde omgeving? Filmmaker Monica Ruiz onderzoekt in de korte film ‘Symfonie van het Lichaam’ de grens tussen ratio en gevoel met station Rotterdam Centraal in de hoofdrol. Twee vooraanstaande Spaanse artiesten interpreteren hun contact met de ruimte in dans en muziek. Vrijdag 14 juni gaat de film in première in het charismatische POST gebouw. Een feestelijk evenement in het kader van Rotterdam Architectuur Maand, aangekleed met een gesprek met onder meer Jan Benthem en een live performance van de artiesten uit de film.

bQs4JH8N9BmOIiYd

Jan Benthem in het Centraal Station Rotterdam Foto: Monica Ruiz

Jan Benthem in het Centraal Station Rotterdam Foto: Monica Ruiz

Researchbezoek met Jan Benthem

Station Rotterdam Centraal is ontworpen door Team CS, de combinatie van West 8, MVSA Meyer, Van Schooten Architecten en Benthem Crouwel Architects. Als onderdeel van de research voor de film bezocht Monica Ruiz station Rotterdam Centraal met Jan Benthem, van het laatstgenoemde bureau. Samen spraken ze over de motivaties achter het ontwerp en de impact van ruimte. Centraal stond de interactie van de mens en het gebouw. Geeft dit grootse gebouw ook ruimte aan de wil van het individu?

“Jan wilde de aankomst op het perron de allure geven van de aankomst in een wereldstad. Alsof je direct van de trein de stad in stapt. Mijn vraag is of allure gepast is om intieme herinneringen op te bouwen, zoals je dat graag doet op een perron.”
– Monica Ruiz, filmmaker ‘Symfonie van het Lichaam’.

Station Rotterdam Centraal is ontworpen door Team CS, de combinatie van West 8, MVSA Meyer, Van Schooten Architecten en Benthem Crouwel Architects. Als onderdeel van de research voor de film bezocht Monica Ruiz station Rotterdam Centraal met Jan Benthem, van het laatstgenoemde bureau. Samen spraken ze over de motivaties achter het ontwerp en de impact van ruimte. Centraal stond de interactie van de mens en het gebouw. Geeft dit grootse gebouw ook ruimte aan de wil van het individu?

“Jan wilde de aankomst op het perron de allure geven van de aankomst in een wereldstad. Alsof je direct van de trein de stad in stapt. Mijn vraag is of allure gepast is om intieme herinneringen op te bouwen, zoals je dat graag doet op een perron.”
– Monica Ruiz, filmmaker ‘Symfonie van het Lichaam’.

aBPY2zxnnBW3hTaB

POST voormalig postkantoor aan de Coolsingel 42 in Rotterdam

POST voormalig postkantoor aan de Coolsingel 42 in Rotterdam

‘Hoe maak je als mens contact met de gebouwde omgeving?’


‘Hoe maak je als mens contact met de gebouwde omgeving?’ 

De première van deze film op 14 juni is onderdeel van het officiële programma van de Rotterdam Architectuur Maand. Voor het nagesprek zijn dan ook verschillende gasten uitgenodigd uit de wereld van de bouwkunde. Er zullen onderwerpen worden aangesneden als: ‘Hoe maak je als mens contact met de gebouwde omgeving? Zit het contact besloten in de functionaliteit van een gebouw? Of is er in het contact ook ruimte voor gevoel?’

Deelnemers nagesprek:
– Jan Benthem van Benthem Crouwel Architects, het bureau dat samen met ‘Team CS’ station Rotterdam Centraal vormgaf.

– Aura Luz Melis, architect en partner van Inside Outside. Gespecialiseerd in het verbinden interieurs, textielwerken en landschappen die de architectonische context complementeren en uitdagen.

– Violette Schönberger, stedenbouwkundige gemeente Rotterdam, decorontwerper en scenograaf.

– Monica Ruiz, filmmaker en Spaans-Rotterdammer.

Het gesprek wordt geleid door Bas van der Pol, directeur Architectuur Instituut Rotterdam.

De première van deze film op 14 juni is onderdeel van het officiële programma van de Rotterdam Architectuur Maand. Voor het nagesprek zijn dan ook verschillende gasten uitgenodigd uit de wereld van de bouwkunde. Er zullen onderwerpen worden aangesneden als: ‘Hoe maak je als mens contact met de gebouwde omgeving? Zit het contact besloten in de functionaliteit van een gebouw? Of is er in het contact ook ruimte voor gevoel?’

Deelnemers nagesprek:
– Jan Benthem van Benthem Crouwel Architects, het bureau dat samen met ‘Team CS’ station Rotterdam Centraal vormgaf.

– Aura Luz Melis, architect en partner van Inside Outside. Gespecialiseerd in het verbinden interieurs, textielwerken en landschappen die de architectonische context complementeren en uitdagen.

– Violette Schönberger, stedenbouwkundige gemeente Rotterdam, decorontwerper en scenograaf.

– Monica Ruiz, filmmaker en Spaans-Rotterdammer.

Het gesprek wordt geleid door Bas van der Pol, directeur Architectuur Instituut Rotterdam.

nSehiOmEWHrx0ouy

Guerrero en Lizana in Podium Grounds Foto: WIjnand Schouten

Guerrero en Lizana in Podium Grounds Foto: WIjnand Schouten

Live performance

 

Live performance

Na afloop is er een performance van Eduardo Guerrero en Antonio Lizana, de artiesten uit de film. Verwacht een spetterende improvisatie van flamencodans en -zang en jazzmuziek. Beide artiesten hebben hun stempel gezet op hun kunstvorm en reizen de hele wereld rond voor optredens en concerten. Voor deze première zijn ze speciaal naar Rotterdam gereisd en zullen ze het charismatische POST gebouw vullen met muziek en dans.

Na afloop is er een performance van Eduardo Guerrero en Antonio Lizana, de artiesten uit de film. Verwacht een spetterende improvisatie van flamencodans en -zang en jazzmuziek. Beide artiesten hebben hun stempel gezet op hun kunstvorm en reizen de hele wereld rond voor optredens en concerten. Voor deze première zijn ze speciaal naar Rotterdam gereisd en zullen ze het charismatische POST gebouw vullen met muziek en dans.

Tickets

 

Tickets

Premiere 14 juni 2019 in POST Coolsingel 42 Rotterdam
Koop een ticket voor de film premiere, nagesprek en performance!

Eventbrite:
https://www.eventbrite.nl/e/tickets-symfonie-van-het-lichaam-62393999131?aff=ebdssbdestsearch

Programmaonderdeel van Rotterdam Architectuur maand:
https://rotterdamarchitectuurmaand.nl/event/symfonie-van-het-lichaam/

Premiere 14 juni 2019 in POST Coolsingel 42 Rotterdam
Koop een ticket voor de film premiere, nagesprek en performance!

Eventbrite:
https://www.eventbrite.nl/e/tickets-symfonie-van-het-lichaam-62393999131?aff=ebdssbdestsearch

Programmaonderdeel van Rotterdam Architectuur maand:
https://rotterdamarchitectuurmaand.nl/event/symfonie-van-het-lichaam/

“La música no llena el espacio, lo crea.”

“La música no llena el espacio, lo crea.”

“Muziek vult niet de ruimte, ze creëert juist ruimte.”

“Muziek vult niet de ruimte, ze creëert juist ruimte.”

R. Andrés

R. Andrés

Symfonie van het Lichaam is een korte film met flamencodanser Eduardo Guerrero en zanger en saxofonist Antonio Lizana op het Centraal Station van Rotterdam. Het is een ode aan het vermogen van het lichaam om ruimte in te nemen en het onbewuste te manifesteren, daar waar de architectuur ons in beslag neemt.

Symfonie van het Lichaam is een korte film met flamencodanser Eduardo Guerrero en zanger en saxofonist Antonio Lizana op het Centraal Station van Rotterdam. Het is een ode aan het vermogen van het lichaam om ruimte in te nemen en het onbewuste te manifesteren, daar waar de architectuur ons in beslag neemt.

_MG_1817

Ik ben een Rotterdamse van Spaanse afkomst. En hoewel ik goed functioneer, kom ik niet helemaal tot mijn recht in Rotterdam. Het is alsof de stad uitsluitend een beroep doet op mijn functioneren. En ik de verbinding met mijn speelse kant, die improviseert en bij de dag leeft, kwijtraak.

Architectuur speelt daarbij een rol. Ik ben ernaar gaan kijken en heb ontdekt dat het monumentale, de industriële materialen en strakke vormgeving van nieuwe Rotterdamse gebouwen vooral een appèl doen op esthetiek en logica. Het zijn mooie maar ook afstandelijke gebouwen. Deze afstandelijkheid nestelt zich onbewust in mij. Wat rest is een functioneel beleven van de stad, in plaats van een lichamelijke beleving vanuit een innerlijke behoefte.

Ik ben een Rotterdamse van Spaanse afkomst. En hoewel ik goed functioneer, kom ik niet helemaal tot mijn recht in Rotterdam. Het is alsof de stad uitsluitend een beroep doet op mijn functioneren. En ik de verbinding met mijn speelse kant, die improviseert en bij de dag leeft, kwijtraak.

Architectuur speelt daarbij een rol. Ik ben ernaar gaan kijken en heb ontdekt dat het monumentale, de industriële materialen en strakke vormgeving van nieuwe Rotterdamse gebouwen vooral een appèl doen op esthetiek en logica. Het zijn mooie maar ook afstandelijke gebouwen. Deze afstandelijkheid nestelt zich onbewust in mij. Wat rest is een functioneel beleven van de stad, in plaats van een lichamelijke beleving vanuit een innerlijke behoefte.

Om de stad vanuit een lichamelijke beleving te zien, nodig ik een Spaanse danser en een muzikant uit. Onbevangen creëren zij een relatie tussen muziek, dans en omgeving. Zonder de verbinding met het lichaam en innerlijke wil kwijt te raken.

Kan de betekenis van architectuur veranderen wanneer muziek en dans niet zozeer ruimte innemen, maar de ruimte juist bepalen?

Om de stad vanuit een lichamelijke beleving te zien, nodig ik een Spaanse danser en een muzikant uit. Onbevangen creëren zij een relatie tussen muziek, dans en omgeving. Zonder de verbinding met het lichaam en innerlijke wil kwijt te raken.

_MG_2045

Eduardo Guerrero

IMG_1873

De uit Cádiz (Spanje) afkomstige Eduardo Guerrero studeerde Spaanse dans, moderne dans en flamenco. Hij is een grote kenner van de essentie van flamenco. Hij heeft momenteel 3 dansspektakels: Guerrero, Desplante en Callejón de los Pecados. En toerde in november 2018 door Amerika met zijn vierde show: Gaditanía. Zijn laatste show, getiteld Onírico, is eind 2018 uitgekomen. Eduardo Guerrero staat op het punt van doorbreken op wereldniveau.

De uit Cádiz (Spanje) afkomstige Eduardo Guerrero studeerde Spaanse dans, moderne dans en flamenco. Hij is een grote kenner van de essentie van flamenco. Hij heeft momenteel 3 dansspektakels: Guerrero, Desplante en Callejón de los Pecados. En toerde in november 2018 door Amerika met zijn vierde show: Gaditanía. Zijn laatste show, getiteld Onírico, is eind 2018 uitgekomen. Eduardo Guerrero staat op het punt van doorbreken op wereldniveau.

Flamenco kent een zeer strikt regime van ritmes en dansstijlen. De puristen houden flamenco het liefst hetzelfde. Wie zich daar niet aan houdt, danst geen flamenco. Sommigen gaan zelfs verder en stellen dat je flamenco alleen kan dansen en zingen als je ‘t in je bloed hebt, zoals de gitanos (zigeuners). Dit levert een grote druk op behoud van de vorm. 

Flamenco kent een zeer strikt regime van ritmes en dansstijlen. De puristen houden flamenco het liefst hetzelfde. Wie zich daar niet aan houdt, danst geen flamenco. Sommigen gaan zelfs verder en stellen dat je flamenco alleen kan dansen en zingen als je ‘t in je bloed hebt, zoals de gitanos (zigeuners). Dit levert een grote druk op behoud van de vorm. 

_MG_1885

“Entonces el Flamenco es un muro con el que chocas y una y otra vez, pero ante el que yo no me paro, choco e intento escalarlo para ver que hay detrás de ese muro. No me importa seguir hacia adelante, saltar ese muro y volver a el cada vez que sea necesario.”

 
“Flamenco is als een muur waartegen je keer op keer oploopt, maar ik laat me er niet door stoppen. Ik bots ertegen en probeer die muur te beklimmen, om te zien wat erachter ligt. Ik vind het prima om eroverheen te stappen, rechtdoor te gaan en er ook steeds naar terug te keren, als het nodig is.”

“Entonces el Flamenco es un muro con el que chocas y una y otra vez, pero ante el que yo no me paro, choco e intento escalarlo para ver que hay detrás de ese muro. No me importa seguir hacia adelante, saltar ese muro y volver a el cada vez que sea necesario.”

 
“Flamenco is als een muur waartegen je keer op keer oploopt, maar ik laat me er niet door stoppen. Ik bots ertegen en probeer die muur te beklimmen, om te zien wat erachter ligt. Ik vind het prima om eroverheen te stappen, rechtdoor te gaan en er ook steeds naar terug te keren, als het nodig is.”

 Eduardo Guerrero is altijd bezig de grenzen en muren die flamenco optrekt te overwinnen: “Het is de enige manier om te kunnen groeien, voor zowel ons als artiesten, als de kunst van de flamenco zelf.”

Eduardo Guerrero is altijd bezig de grenzen en muren die flamenco optrekt te overwinnen: “Het is de enige manier om te kunnen groeien, voor zowel ons als artiesten, als de kunst van de flamenco zelf.”

Antonio Lizana

antonio

De saxofonist, zanger en componist uit Cádiz experimenteert met ritmes en melodieën in zijn zeldzaam organisch klinkende flamenco-jazz mix. In de energieke improvisaties “zingt” hij flamenco met zijn sax en laat hij zijn flamenco stem swingend over moderne jazz harmonieën klinken.

Zijn muziek gaat niet alleen voorbij aan de grenzen van de flamenco traditie, maar ook aan de limieten van wat mogelijk is in muziek. Hij zingt en speelt saxofoon met een ongelooflijke energie, en vooral eindeloze adem.

De saxofonist, zanger en componist uit Cádiz experimenteert met ritmes en melodieën in zijn zeldzaam organisch klinkende flamenco-jazz mix. In de energieke improvisaties “zingt” hij flamenco met zijn sax en laat hij zijn flamenco stem swingend over moderne jazz harmonieën klinken.

Zijn muziek gaat niet alleen voorbij aan de grenzen van de flamenco traditie, maar ook aan de limieten van wat mogelijk is in muziek. Hij zingt en speelt saxofoon met een ongelooflijke energie, en vooral eindeloze adem.