maker's unrest from an outsider
Filmmaker Mónica Ruiz van Hattem (1967) was born in Spain and settled in the Netherlands.
As a migrant, she thought she would find peace if she found the right place in one of the two countries of her origin. She is now convinced that migration does not make her restless, but that the urge to migrate is actually a manifestation of her inner restlessness: she is afflicted with maker's unrest.
She draws inspiration from her own life themes and uses filming to make sense of life.
She started doing video journalism in 2003 and from 2013 she has been focusing on independent documentaries. In 2016, her first film The Death of Don Quixote won the Young Jury Prize at FIDBA Buenos Aires, Argentina. In 2019, the short Symphony of the Body was awarded a Special Mention at Fiver, International Dance Film Festival (Spain).
A Blessed Unrest, her second feature-length documentary she is currently working on, is set between two spheres of influence: the societal pressure for success and the creator's creative power that requires hard work, but presents itself precisely when you dare to let go.
Music and dance are often recurring media in her work. She has a soft spot for the underdog, the excluded, in whom she recognises herself. As an outsider, she often has a different perspective on what is common. Displacement, being excluded and the resulting longing for connection are inexhaustible sources of inspiration.
Mijn naam is Monica Ruiz van Hattem en ik ben documentairemaker.
Film maken is voor mij geen doel maar een weg. De nieuwsgierigheid en verwondering die het film maken vraagt, opent mij naar de wereld.
Zo leek de monumentale architectuur van Rotterdam mij mooi, maar al filmend voor Symfonie van het Lichaam, veranderde de focus van de esthetiek naar het lichamelijk ervaren van de ruimte. Wat mooi leek, veranderde in een totaal andere ervaring.
Film maken is voor mij de beste manier om mezelf te begrijpen en kennis over de wereld te ervaren.
Mijn ideeën ontstaan vaak vanuit de behoefte om iets ontastbaars zichtbaar te maken.
Zoals de onbetrouwbaarheid van herinneringen: zijn ze als blauwdruk opgeslagen of creëer ik ze uit verhalen die ik herhaal? In De Dood van Don Quichot heb ik dit onderzocht door te kijken naar mijn eigen oud beeldmateriaal, dagboeken uit dezelfde tijd en de herinneringen die ik nu aan die tijd heb. Het naast elkaar leggen en ontleden, leverde verbluffende inzichten op. Zoals een totaal andere betekenis van “uit de kast komen” van een goeie vriend.
Een ander voorbeeld is ontheemding, het thema van een lange documentaire waar ik mee bezig ben. Bij ontheemding kan je niet terugkeren naar wat je verloren bent. Dat kan een plek zijn, maar ook een gevoel. In deze film breng ik de ontheemding van drie zangeressen in beeld door te focussen op de creatie van hun muziek en theater. Zij creëren hiermee een tussenwereld, tussen het nu en het verlangen naar datgene wat ooit was.
Ik heb een voorliefde voor muziek, dans en filosofie en ik werk vaak met contrasten. Tussen culturen, tussen natuur en beton, tussen logica en gevoel. Film maken is mijn manier om ritme en harmonie te creëren.
In 2016 won ik met mijn eerste feature lenght documentaire, De Dood van Don Quichot, de Junior Juryprijs van FIDBA (Festival Internacional Documental Buenos Aires). Momenteel werk ik aan een korte dansfilm met Eduardo Guerrero, door de Volkskrant “de aanstormende flamencogod” genoemd. Naast het film maken geef ik ook les documentaire maken aan de Universiteit Twente. En presenteer ik jaarlijks het Flamenco Festival Rotterdam.
Je kan mijn C.V. hier vinden.
Stay up to date with movie-mento's activities. Previous editions can be found here.
Subscribe for the movie-mento newsletter and stay up to date about our projects! Did you miss our previous ones; no worries! You can find them here
monica[at]movie-mento.com
Visit me at:
Burgemeester van Walsumweg 846
3011 MZ Rotterdam