Film poster Symfonie van het Lichaam — Design: Studio THO
Film poster Symfonie van het Lichaam — Design: Studio THO
Symfonie van het Lichaam is een korte dansfilm over architectuur, met flamencodanser Eduardo Guerrero en flamencozanger en saxofonist Antonio Lizana. Het is een ode aan het vermogen van het lichaam om ruimte te claimen in de overweldigende architectuur van Rotterdam.
Hoe maak je als mens contact met de gebouwde omgeving? Filmmaker Monica Ruiz onderzoekt in de korte film ‘Symfonie van het Lichaam’ de grens tussen ratio en gevoel met station Rotterdam Centraal in de hoofdrol. Twee vooraanstaande Spaanse artiesten interpreteren hun contact met de ruimte in dans en muziek. Vrijdag 14 juni gaat de film in première in het charismatische POST gebouw. Een feestelijk evenement in het kader van Rotterdam Architectuur Maand, aangekleed met een gesprek met onder meer Jan Benthem en een live performance van de artiesten uit de film.
In de moderne architectuur van het Centraal Station van Rotterdam verzetten twee mediterrane mannen zich tegen de koude efficiëntie van de industriële omgeving. Het gebouw lijkt ondoordringbaar voor het kwetsbare verlangen om een onbekende te ontmoeten. Tot hun schaduw door een lichtkoepel breekt en ze van elkaars verlangen weten. Kan een lichaam, met de zachtheid van dans en muziek, de bezwering van staal en steen doorbreken? Met flamencodanser Eduardo Guerrero en saxofonist en zanger Antonio Lizana.
Hoe maak je als mens contact met de gebouwde omgeving? Filmmaker Monica Ruiz onderzoekt in de korte film ‘Symfonie van het Lichaam’ de grens tussen ratio en gevoel met station Rotterdam Centraal in de hoofdrol. Twee vooraanstaande Spaanse artiesten interpreteren hun contact met de ruimte in dans en muziek. Vrijdag 14 juni gaat de film in première in het charismatische POST gebouw. Een feestelijk evenement in het kader van Rotterdam Architectuur Maand, aangekleed met een gesprek met onder meer Jan Benthem en een live performance van de artiesten uit de film.
Hoe kan je als mens contact maken met de bebouwde omgeving? Filmmaker Monica Ruiz onderzoekt de balans tussen ratio en gevoel in de beleving van architectuur, met name in Rotterdam, waar functionaliteit, efficiëntie en moderne architectuur dominant aanwezig zijn. Is de mens zich nog bewust van een eigen wil onder de indruk van het grootse Rotterdam Centraal?
Hoe maak je als mens contact met de gebouwde omgeving? Filmmaker Monica Ruiz onderzoekt in de korte film ‘Symfonie van het Lichaam’ de grens tussen ratio en gevoel met station Rotterdam Centraal in de hoofdrol. Twee vooraanstaande Spaanse artiesten interpreteren hun contact met de ruimte in dans en muziek. Vrijdag 14 juni gaat de film in première in het charismatische POST gebouw. Een feestelijk evenement in het kader van Rotterdam Architectuur Maand, aangekleed met een gesprek met onder meer Jan Benthem en een live performance van de artiesten uit de film.
Station Rotterdam Centraal is ontworpen door Team CS, de combinatie van West 8, MVSA Meyer, Van Schooten Architecten en Benthem Crouwel Architects. Jan Benthem: “Ik wilde de aankomst op het perron de allure geven van de aankomst in een wereldstad. Alsof je direct van de trein de stad in stapt.”
Filmmaker Monica Ruiz is onder de indruk van de schoonheid en grandeur van het station, maar de schoonheid gaat niet altijd gepaard met een prettig gevoel. Zij vraagt zich af of allure samen gaat met het bouwen van intieme herinneringen aan reizen en ontmoetingen. Kan de invloed van architectuur veranderen wanneer muziek en dans niet zozeer ruimte innemen, maar de ruimte juist bepalen?
Station Rotterdam Centraal is ontworpen door Team CS, de combinatie van West 8, MVSA Meyer, Van Schooten Architecten en Benthem Crouwel Architects. Als onderdeel van de research voor de film bezocht Monica Ruiz station Rotterdam Centraal met Jan Benthem, van het laatstgenoemde bureau. Samen spraken ze over de motivaties achter het ontwerp en de impact van ruimte. Centraal stond de interactie van de mens en het gebouw. Geeft dit grootse gebouw ook ruimte aan de wil van het individu?
“Jan wilde de aankomst op het perron de allure geven van de aankomst in een wereldstad. Alsof je direct van de trein de stad in stapt. Mijn vraag is of allure gepast is om intieme herinneringen op te bouwen, zoals je dat graag doet op een perron.”
– Monica Ruiz, filmmaker ‘Symfonie van het Lichaam’.
Jan Benthem in het station Rotterdam Centraal Foto: Monica Ruiz
Jan Benthem in het Centraal Station Rotterdam Foto: Monica Ruiz
Fiver, International Dance Film Festival
Symphony of the Body has been awarded by the jury of the VII Fiver, International Dance Film Festival, in Madrid (Spain) 6th October 2019.
“The jury has granted a Special Mention to Symphony of the Body for joining architecture, dance, music and film in an organic way. By maneuvering between documentary, performance and essay, the film offers a reflection on the relation between the human body and urban space, in this case the Central Station of Rotterdam.”
Jury:
Alain Lefebvre (Director Francophone Film Festival Madrid and Programmer of the ChangeNow Film Festival)
Elena Carmona (Artistic Coordinator of Graner Barcelona and co-curator of the SÂLMON< Festival)
Patricia Sánchez (Executive and creative producer of audiovisual prod and part of the L'alternativa festival)
Juan Antonio Moreno Amador (Director, screenwriter, producer and founder of Makingdocs)
Maria Luisa Ortega (Researcher and teacher)
Symphony of the Body is selected for the Media Library 2020 |
Visions du Réel, International Film Festival Nyon. Visions du Réel
has an online edition from 17th April till 2nd May 2020.
“La música no llena el espacio, lo crea.”
“La música no llena el espacio, lo crea.”
“Muziek vult niet de ruimte, ze creëert juist ruimte.”
“Muziek vult niet de ruimte, ze creëert juist ruimte.”
R. Andrés
R. Andrés
De screening van Symfonie van het Lichaam wordt aangeboden in combinatie met een site-specific performace van Eduardo Guerrero en Antonio Lizana. Het contact met de architectuur wordt beproefd door het lichaam, de dans en muziek.
Voor meer informatie neem contact op met monica@movie-mento.com.
De uit Cádiz (Spanje) afkomstige Eduardo Guerrero studeerde Spaanse dans, moderne dans en flamenco. Hij is een grote kenner van de essentie van flamenco. Hij heeft momenteel 3 dansspektakels: Guerrero, Desplante en Callejón de los Pecados. En toerde in november 2018 door Amerika met zijn vierde show: Gaditanía. Zijn laatste show, getiteld Onírico, is eind 2018 uitgekomen. Eduardo Guerrero staat op het punt van doorbreken op wereldniveau.
De uit Cádiz (Spanje) afkomstige Eduardo Guerrero studeerde Spaanse dans, moderne dans en flamenco. Hij is een grote kenner van de essentie van flamenco. Hij heeft momenteel 3 dansspektakels: Guerrero, Desplante en Callejón de los Pecados. En toerde in november 2018 door Amerika met zijn vierde show: Gaditanía. Zijn laatste show, getiteld Onírico, is eind 2018 uitgekomen. Eduardo Guerrero staat op het punt van doorbreken op wereldniveau.
Flamenco kent een zeer strikt regime van ritmes en dansstijlen. De puristen houden flamenco het liefst hetzelfde. Wie zich daar niet aan houdt, danst geen flamenco. Sommigen gaan zelfs verder en stellen dat je flamenco alleen kan dansen en zingen als je ‘t in je bloed hebt, zoals de gitanos (zigeuners). Dit levert een grote druk op behoud van de vorm.
Flamenco kent een zeer strikt regime van ritmes en dansstijlen. De puristen houden flamenco het liefst hetzelfde. Wie zich daar niet aan houdt, danst geen flamenco. Sommigen gaan zelfs verder en stellen dat je flamenco alleen kan dansen en zingen als je ‘t in je bloed hebt, zoals de gitanos (zigeuners). Dit levert een grote druk op behoud van de vorm.
“Entonces el Flamenco es un muro con el que chocas y una y otra vez, pero ante el que yo no me paro, choco e intento escalarlo para ver que hay detrás de ese muro. No me importa seguir hacia adelante, saltar ese muro y volver a el cada vez que sea necesario.”
“Flamenco is als een muur waartegen je keer op keer oploopt, maar ik laat me er niet door stoppen. Ik bots ertegen en probeer die muur te beklimmen, om te zien wat erachter ligt. Ik vind het prima om eroverheen te stappen, rechtdoor te gaan en er ook steeds naar terug te keren, als het nodig is.”
“Entonces el Flamenco es un muro con el que chocas y una y otra vez, pero ante el que yo no me paro, choco e intento escalarlo para ver que hay detrás de ese muro. No me importa seguir hacia adelante, saltar ese muro y volver a el cada vez que sea necesario.”
“Flamenco is als een muur waartegen je keer op keer oploopt, maar ik laat me er niet door stoppen. Ik bots ertegen en probeer die muur te beklimmen, om te zien wat erachter ligt. Ik vind het prima om eroverheen te stappen, rechtdoor te gaan en er ook steeds naar terug te keren, als het nodig is.”
Eduardo Guerrero is altijd bezig de grenzen en muren die flamenco optrekt te overwinnen: “Het is de enige manier om te kunnen groeien, voor zowel ons als artiesten, als de kunst van de flamenco zelf.”
Eduardo Guerrero is altijd bezig de grenzen en muren die flamenco optrekt te overwinnen: “Het is de enige manier om te kunnen groeien, voor zowel ons als artiesten, als de kunst van de flamenco zelf.”
De saxofonist, zanger en componist uit Cádiz experimenteert met ritmes en melodieën in zijn zeldzaam organisch klinkende flamenco-jazz mix. In de energieke improvisaties “zingt” hij flamenco met zijn sax en laat hij zijn flamenco stem swingend over moderne jazz harmonieën klinken.
Zijn muziek gaat niet alleen voorbij aan de grenzen van de flamenco traditie, maar ook aan de limieten van wat mogelijk is in muziek. Hij zingt en speelt saxofoon met een ongelooflijke energie, en vooral eindeloze adem.
De saxofonist, zanger en componist uit Cádiz experimenteert met ritmes en melodieën in zijn zeldzaam organisch klinkende flamenco-jazz mix. In de energieke improvisaties “zingt” hij flamenco met zijn sax en laat hij zijn flamenco stem swingend over moderne jazz harmonieën klinken.
Zijn muziek gaat niet alleen voorbij aan de grenzen van de flamenco traditie, maar ook aan de limieten van wat mogelijk is in muziek. Hij zingt en speelt saxofoon met een ongelooflijke energie, en vooral eindeloze adem.
Dance Eduardo Guerrero
Music Antonio Lizana
Written and directed by Monica Ruiz
D.O.P. and colorist Matija Pekić
2nd camera and editor Jesse Immanuel Bom
Assistant producer Dzenita Camo
On set audio and sound mix Henk-Jelle de Groot
Sound Design Serge Dusault
Gaffer Mihai Gui
Titles Abe Haine
Producers Movie-mento / René Mendel & Mira Mendel
Special thanks to Ginette Lavell, Maaki Nurmeots, Noud Heerkens, Thomas Eekhof
This film is made thanks to funders, in particular
and
Architectuur Instituut Rotterdam
Auteursbond
Flamenco Biënnale Nederland
Flamenco Festival Rotterdam
Podium Grounds
Poetry International
Rotterdam Architectuur Maand
Zeelenberg Architectuur
Espanje
Dansmagazine
Open Rotterdam
Flamencoagenda